انتخاب رشتۀ پژوهشی
به نام خدا
بچّههای عزیز، سلام. لطفاً برای انجام دادن کارهای انتخاب رشتۀ پژوهشی، با دقّت توضیحات زیر را بخوانید و سپس کارها را شروع کنید.
با توجّه به اینکه تنها راه انتخاب رشتۀ پژوهشی و دریافت تکالیف، همین فُرم است، اگر دانشآموزانی هستند که به هر دلیلی نتوانستهاند فُرمشان را تکمیل کنند، امروز حتماً تکالیفِ اولویتهای خود را انجام داده و فردا (سهشنبه 12/7) به صورت فایل روی فلش همراه خود بیاورند تا با استفاده از کامپیوترهای سایت مدرسه یا کامپیوتر معاونت پژوهشی (آقای کاوند) فُرم را تکمیل کنند و تکالیف خود را بارگذاری نمایند.
دقّت کنید که مسؤولان مدرسه فایل تکالیف را از شما تحویل نمیگیرند، بلکه اینجا کمک میکنیم که با استفاده از کامپیوترها و اینترنت مدرسه فُرم را خودتان تکمیل کنید و تکالیفتان را بارگذاری نمایید.
دانشآموزان نهم و هشتم:
شما که از سالهای گذشته با روال انتخاب رشتۀ پژوهشی آشنا هستید و کمابیش رشتهها را میشناسید. با توجّه به اینکه تعداد محدودی از رشتهها تغییر کردهاند و چند نفر از دبیران گرامی نیز به تازگی به گروه پژوهشی مدرسه پیوستهاند، و با توجّه به اینکه شاید بخواهید گروه پژوهشی خود را تغییر دهید، حتماً شما هم فیلمهای معارفه را تماشا کنید، اولویتهای خود را انتخاب کنید و تکالیف هر سه اولویت انتخابی خود را به دقّت انجام داده و ارسال نمایید. روز پنجشنبه 7 مهرماه، زمان کوتاهی جهت پرسش و پاسخ و آشنایی حضوری با دبیران فراهم است.
دانشآموزان هفتم:
آن تعداد از بچّههایی که در دورۀ تابستانی شرکت داشتهاند، کمابیش با رشتهها و دبیران پژوهشی آشنا شدهاند. روال کار به این صورت است که قرار است شما از بین 8 رشتۀ پژوهشی ارائه شده در مدرسه، یکی را به دلخواه خود انتخاب کنید و تا پایان سال، در زنگ پژوهشی، در آن کلاس شرکت کنید و یک پروژۀ پژوهشی را به سرانجام برسانید. با توجّه به اینکه ممکن است متقاضی برای رشتههایی زیاد باشد و ظرفیت رشتهها محدود است، ممکن است همۀ بچّهها نتوانند به انتخاب اوّل خود بروند و این موضوع کاملاً طبیعی است؛ به همین دلیل شما سه اولویت انتخاب میکنید؛ تا اگر انتخاب اولویت اوّل امکانپذیر نشد، به اولویت دوّم یا سوّم بروید. ضمناً برای هر رشته یک تکلیف تعریف شده که باید آن را انجام بدهید و ارسال کنید. انجام این تکلیف نمرهای ندارد و صرفاً جهت کمک به استعدادیابی پژوهشی شما توسّط دبیران پژوهشی است. بنابراین نگران نباشید و تا حدّی که متوجّه میشوید و میتوانید تکلیف را انجام دهید و بفرستید. کلاسهای پژوهشی ربطی به کلاسهای آموزشی ندارند. کلاس تقویتی یا رفع اشکال نیستند؛ کلاس مهارتآموزی و تحقیقاتی هستند؛ بنابراین برای انتخاب اولویتها به علایقتان توجّه کنید. هیچکدام از رشتهها هم نسبت به دیگری برتری ندارند و هر 8 رشته عالی و جذّاب هستند؛ بنابراین اگر به جای اولویت اوّل، نهایتاً اولویت دوّم یا سوّم شما ثبت شد، اصلاً جای نگرانی نیست و فرصتها بسیار است. معارفۀ مفصّل رشتهها و دبیران در دورۀ تابستانی برگزار شد ولی روز پنجشنبه 7 مهرماه، زمان کوتاهی جهت پرسش و پاسخ حضوری با دبیران فراهم است.
فیلمهای معارفۀ رشتههای پژوهشی توسّط دبیران پژوهشی:
گروه مکاترونیک (مکانیک+الکترونیک)
اساتید: آقای ربیعی و آقای ضرغام
https://s24.picofile.com/file/8453405100/mechat.m4v.html
گروه نجوم
استاد: آقای حسینی
https://s24.picofile.com/file/8453390650/nojum.MOV.html
گروه علوم انسانی
استاد: آقای ابراهیمی
https://s25.picofile.com/file/8453391500/ensani.mp4.html
گروه ریاضی-کامپیوتر
اساتید: آقای بانویی و آقای فلّاح
فیلم معارفۀ ویژۀ پایۀ هفتم
https://s25.picofile.com/file/8453391568/comp7.mp4.html
گروه ریاضی-کامپیوتر
اساتید: آقای بانویی و آقای فلّاح
فیلم معارفۀ ویژۀ پایۀ هشتم و نهم
https://s25.picofile.com/file/8453398650/comp89.mp4.html
گروه شیمی
اساتید: آقای زینالعبادی و آقای میرمحمّدی
https://s25.picofile.com/file/8453391526/shimi.mp4.html
گروه زیست جانوری
استاد: آقای سعادتلطفی
https://s25.picofile.com/file/8453405026/zist.mp4.html
گروه زیست گیاهی
استاد: آقای جهانتاب
https://s25.picofile.com/file/8453414742/zistg.mp4.html
گروه فیزیک
استاد: آقای رحمانی
https://s25.picofile.com/file/8453405068/physics.mp4.html
بچّهها پیشنهاد ما این است که با توجّه به زحمت کشیده شده توسّط اساتید، ابتدا همۀ فیلمهای معارفه را نگاه کنید و سپس با دید باز انتخاب رشتۀ پژوهشی را انجام دهید. بعد از اینکه تصمیمتان را گرفتید، وارد گوگلفُرم زیر شوید و اطّلاعاتتان را ثبت کنید، اولویتها را انتخاب کنید و تکالیف را ارسال کنید. تکالیف شما توسّط دبیر هر رشته بررسی میشود. برای پُرکردن فُرم نیاز به یک Gmail دارید.
مشاوران مدرسه، من (احمدی) و آقای مولایی هم برای مشورت در کنار شما هستیم.
مهلت انتخاب رشته تا روز جمعه 8 مهرماه است. لطفاً کارها را به لحظههای آخر موکول نکنید!
فرم ثبت اولویتهای پژوهشی و ارسال تکالیف
برای مشاهدۀ تکالیف به ادامۀ مطلب بروید...
تکلیف گروه مکاترونیک
سوال ۱:
در یک آشپزخانه، برای درست کردن آب جوش:
۱- کتری را از روی تاقچه برمیداریم
۲- آن را پر از آب میکنیم
۳- روی گاز میگذاریم
حال، روند درست کردن آب جوش با کتریای که "کنار گاز" قرار دارد را شرح دهید.
سوال ۲:
تحقیق و بررسی کنید برای حفظ تعادل یک ربات، چه روشهایی مورد استفاده قرار میگیرند.
☆ امتیازی: تعادل یک ربات انساننما به چه صورت است؟!
تکلیف گروه نجوم
سوال ۱
چرا ستاره قطبی مهم ترین ستاره آسمان است؟ توضیح دهید.
سوال ۲:
علت چرخش ستارگان در آسمان چیست؟
سوال۳:
صورت فلکی چیست و نام چند صورت فلکی مهم آسمان را نام ببرید.
تکلیف گروه علوم انسانی
انجام یکی از دو مورد تعریف شده کافی است.
بچههای هفتم:
۱. نقد یک تئاتر که خودتان دیدهاید.
۲. نوشتن یک داستان کوتاه (حدّأکثر۱۰ خط)
بچههای هشتم:
۱. تحقیق در مورد چگونگی به وجود آمدن اسکناس و بانکها
۲. تفاوت بین درآمد earned income و passive income
بچههای نهم:
۱. تعریف مکتب رفتارگرایی
۲. تحقیق در مورد اختلال اسکیزوفرنی
تکلیف گروه ریاضی-کامپیوتر
تکلیف پایۀ هفتم:
دریافت
حجم: 202 کیلوبایت
تکلیف پایۀ هشتم و نهم:
دریافت
حجم: 169 کیلوبایت
تکلیف گروه شیمی
1) یک جعبه حاوی چند توپ قرمز رنگ یکسان با برچسب A قرار داد که هر کدام 2 گرم وزن دارند. جعبه دیگری حاوی توپ های آبی رنگی مشابه با برچسب B است که هر کدام 5 گرم وزن دارند. ترکیبهای AB، A2B، AB2 و A2B3 را در نظر بگیرید. نشان دهید که قانون نسبتهای چندگانه برای این ترکیبات قابل اجراست. (قانون نسبتهای چندگانه در شیمی: اگر دو عنصر بیش از یک ترکیب را به وجود آورند، نسبت جرم عناصر سازنده در هر ترکیب عددی کوچک و صحیح خواهد بود)
2) گاز نیتروژن درون یک مخزن تحت فشار قرار دارد. اگر مقداری گاز درون مخزن اضافه گردد فشار و دمای مخزن چگونه تغییر میکنند؟
3) امروزه سوختهای فسیلی و منابع هیدروکربنی مانند نفت بزرگترین منابع انرژی روی زمین هستند اما میدانیم روزی تمام خواهند شد. در مورد منابع انرژی جایگزین و سوختهای جایگزین توضیح دهید و بهترین منبع انرژی را معرفی نمایید.
تکلیف گروه زیست جانوری
با توجه به نقصهای بدن انسان، اگر شما توانایی انتقال یک ویژگی از یک جاندار به انسان را داشتید، چه ویژگیای را از کدام جاندار انتخاب میکردید و همینطور کدام ویژگی بدن انسان که از نظر شما ضعف محسوب میشود را حذف میکردید؟
در ادامه به طور مختصر درباره ویژگی انتخاب شده اطلاعات کسب کرده و آن را شرح دهید.
تکلیف گروه زیست گیاهی
یکی از راهکارهای مقابله گیاه با تنش خشکی، فرار میباشد؛ به نظر شما این امر چگونه امکان میپذیرد؟
تکلیف گروه فیزیک
سلام به همهی دانشآموزا! اول از همه خیلی خوشحالم برای اینکه قراره یه سال باهم فعالیتای خفن داشته باشیم و ضمنا برای تکلیف پژوهشی فیزیک، لطفا هرکدوم از شما داخل یه برگه A4 زحمت بکشین و یک Concept Map "با موضوع فیزیک" تشکیل بدین. این که کانسپت مَپ دقیقا چی هست رو با یه سرچ ساده میتونید متوجه بشید. ولی به عنوان یه توضیح مختصر، شما اول چندتا واژه درمورد فیزیک مینویسین و بعد، برای هرکدوم از اون واژهها، چندتا عبارت یا کلمه دیگه مینویسین و به واژهی اصلی وصل میکنید و دوباره میتونید برای عبارتای جدید همین کار رو تکرار کنید.
نکتهی اول: کلماتتون میتونن خیلی ساده باشن که اصلا ایرادی نداره (حتی در این حد که یه جا بنویسید "سیب"). فقط مهم اینه که یک جوری به فیزیک ربط داشته باشه و ترجیحا ربطش رو توضیح بدین (طوری که توی نکتهی دوم نوشته شده)
نکتهی دوم: سعی کنید روی اون خطوطی که اتصال دوتا کلمه رو تشکیل میدن یه توضیح راجع به ربطشون به هم بنویسین. مثال ۱: "سیب" --باعث کشف--> "جاذبه" --توسط--> "نیوتن" مثال ۲: "آمپر" --واحد برای--> "جریان الکتریکی"
نکتهی سوم: کلمات و عباراتتون میتونه از اسم دانشمندای فیزیک، فرمولها، وسایل و اختراعات و دستگاهها و... باشه.
نکتهی چهارم (خیلی مهم): به هیچ عنوان برای نوشتن کلمات جدیدتر، علمیتر و پیشرفته تر نه از کسی سوال کنید و نه از اینترنت سرچ کنید. اصلا نیازی به این کار نیست و هدف این تکلیف اینه که هرچیزی درحال حاضر درمورد فیزیک توی ذهن خودتون هست و میدونین رو بنویسین، هرچقدر هم که ساده باشه. (البته درمورد این تکلیف اینجوریه وگرنه سرچ و تحقیق خیلی هم مفیده!)
سلام استاد کی میاد که کدوم رشته قراره بریم؟