علامه حلی5

ُسازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دبیرستان دوره اول علامه حلی5 تهران
ما این جاییم...
علامه حلی5

سمپادی‌های علامه حلی۵ تهران

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تقویم میلادی

پایۀ هشتم - اجتماعی استاد عبدالوهابی

چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۹:۵۳ ب.ظ

سلام عزیزان این دو تا فایل رو از طرف استاد عبدالوهابی بگیرید و بخونید:

دریافت 1 - حجم: 466 کیلوبایت
دریافت 2 - حجم: 575 کیلوبایت

 

سرفصل امتحانات:
درسهای ۱۳ - ۱۴ - ۱۵  و   ۲۱ - ۲۲ - ۲۳   و   ۵ - ۶

 

و مطلب زیر را هم مطالعه بفرمایید:

خلاصه درس ۶ - مطالعات هشتم:

چه کسانی از نوجوانان در برابر آسیب ها و تهدیدات، محافظت می کنند؟

خود , خانواده , مدرسه , قانون

خود : هر فرد نسبت به بدن و روح و روان خود مسئول است.و باید از اعمال و رفتاری که به سلامتی بدنی و روانی او لطمه می زند، پرهیز کند .البته در این راه باید همیشه از خداوند متعال و ائمّه معصومین که بهترین وسیله و راه نجات هستند کمک بگیریم و از طریق نماز و دعا و نیایش از خدا و واسطه های فیض الهی بخواهیم تا ما را یاری کنند که در راه راست حرکت کنیم و در مقابل وسوسه های شیطانی تسلیم نشویم.

خانواده :مادر، مسئولیت مراقبت از فرزندان و فراهم کردن امکانات زندگی برای آنها را دارند. پدر و مادر در تربیت ومراقبت فرزندان، حق قانونی دارند آنها حق دارند تا زمانی که فرزندانشان مستقل نشده اند، بر فعالیت های آنها نظارت دقیق داشته باشند.

مدرسه: معلمان و مسئولین مدرسه نیز مانند پدر و مادر، مسئولیت مهم و قانونی مراقبت از نوجوانان را در برابر آسیب های اجتماعی به عهده دارند. آنها نوجوانان را برای داشتن زندگی شایسته، تربیت می کنند.

قانون: قانون از حقوق همه افراد از جمله نوجوانان حمایت می کند. نیروی انتظامی (پلیس) برای برقراری امنیت و حفاظت از مردم تلاش و با کسانی که قوانین را نقض کنند، برخورد می کند . البته، پلیس قانون وضع نمی کند وقدرت نامحدود هم ندارد بلکه پلیس نیز در چارچوب قوانین و تا جایی که قانون به او اجازه می دهد، باید بااقتدار عمل کند.

علت به وجود آمدن اختلافات در جامعه

در هر جامعه ای اختلافاتی بین افراد به وجود می آید. این اختلافات ممکن است در اثر :

آگاه نبودن و ندانستن قانون پیش بیاید . 

یا افرادی عمداً از قانون سرپیچی کنند.

قوه قضائیه

هر جامعه ای باید نهادی وجود داشته باشد تا :

عدالت اجتماعی را برقرار می کند

براجرای قوانین نظارت می کند

با متخلفان برخورد کند وآنها را مجازات کند

قوه قضائیه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد است.

انتخاب رئیس قوه قضائیه

طبق قانون اساسی، رئیس قوّه قضائیه از سوی رهبر جمهوری اسلامی به مدت پنج سال انتخاب می شود رئیس قوّه قضائیه باید فردی مجتهد، عادل، آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبّر باشد

برای حل اختلاف چکار باید کرد؟

یکی از مهم ترین وظایف قوه قضائیه، حل کردن اختلافات مردم است. بهتر است در درجه اول از راه مسالمت آمیز و گفتگو اختلافات حل شود و در این راه از افراد باتجربه تر و ریش سفیدان فامیل و شورای حل اختلاف محلّه کمک بگیرند.در صورتی که نتیجه ای حاصل نشد به دادگاه مراجعه نمایند. هیچ گاه افراد نباید برای گرفتن حق خود، به طور خودسرانه یا از راه نزاع عمل کنند .

انواع دعاوی (اختلافات) : کیفری و حقوقی

در دعاوی کیفری : دادگاه برای فردی که مرتکب جرمی شده است ، مجازات تعیین می کند. فحاشی، افترا،قدرت نمایی، غصب عنوان

مثال: در محله آقای صادقی فردی در منزل شخصی اش افراد بیمار را می پذیرد و از آنها حق ویزیت دریافت می کند. این فرد مجوز نظام پزشکی ندارد.

در دعاوی حقوقی : دادگاه مجازاتی تعیین نمی کند بلکه افراد را ملزم می کند که تکالیفشان را انجام دهندیا حقوق قانونی دیگران را بدهند .

مثال: آقای سعیدی ادعا می کند بخشی از زمین کشاورزی آقای محسنی را خریده و در آن درختکاری نموده است اما آقای محسنی می گوید مقدار زمین تصرف شده مطابق با سندی که تنظیم شده، نیست.

کار قاضی

در دادگاه، قاضی مدارک خواهان (شاکی) و خوانده را مطالعه می کند و از آنها می خواهد تا دلیل خود را بیان کنند. قاضی باید فردی عادل و آشنا با قوانین باشد.

وکیل به چه کسی گفته می شود؟

در همه دادگاه ها افراد حق دارند فردی را به عنوان وکیل انتخاب کنند تا از حقوق آنها دفاع کند . وکیل کسی است که در رشته حقوق درس خوانده و به قوانین آشناست و پروانه (اجازه نامه) وکالت دارد .

اگر کسی توانایی مالی نداشته باشد که وکیل بگیرد، می تواند از دادگاه درخواست وکیل کند.

افراد می توانند قبل از نوشتن شکایت در مجتمع های قضایی، با مشاور حقوقی در آن مجتمع مشورت کنند تا بدانند چگونه شکایت خود را مطرح کنند .

۰۲/۰۱/۰۹
حامد مشفق آرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">