علامه حلی5

ُسازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دبیرستان دوره اول علامه حلی5 تهران
ما این جاییم...
علامه حلی5

سمپادی‌های علامه حلی۵ تهران

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تقویم میلادی

تمرین‌های تمرکز خانگی

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱ ب.ظ

 

تمرین 1:

یک کتاب یا مجله را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بشمارید. دوباره آن ها را بشمارید تا مطمئن شوید که درست شمارش کرده اید. می توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می کنید, به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید.

سپس به شمردن کلمات روی کل صفحه ادامه دهید. دقت کنید که بدون اشاره کردن انگشت به هر کلمه، ذهن را به صورت ذهنی و تنها با چشم خود انجام دهید. این یکی از ساده ترین تمرین های مغز برای بهبود تمرکز است.

 

تمرین2:

ورزش دیگری برای افزایش تمرکز در ذهن شمارش از صد تا یک است. زمانی که این کار را می کنید سعی کنید از صد به یک بشمارید. دفعه بعدی سعی کنید سه تا درمیان بشمارید و پیش برید. مثل:100- 97- 94- 91- 88 و...

 

تمرین 3:

سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را مدیریت کنید. این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما با تمرین منظم می توانید این کار را انجام دهید. با یک دقیقه شروع کنید و به تدریج زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود، برای چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از سخت ترین تمرین ها برای تمرکز است.

 

تمرین 4:

یک شی ساده کوچک مانند قاشق، چنگال، فنجان یا یک لیوان را بردارید. حالا روی یکی از این اشیا تمرکز کنید و بدون هیچ کلمه ای در ذهن خود به آن نگاه کنید.

 

تمرین 5:

هدف از این تمرین بهبود تمرکز است. یک میوه مانند سیب یا یک پرتقال در دست داشته باشید و از هر طرف آن را بررسی کنید و توجه خود را بر آن متمرکز کنید. با افکار نامربوط که ممکن است در ذهن و یا افکار مربوط به میوه مانند بقالی که آن را خریداری کرده اید یا مثلا ارزش غذایی آن چیست، منتقل نشود و تمام این افکار را نادیده بگیرید و تمام توجه خود را به میوه بدون فکر کردن به چیز دیگری معطوف کنید و شکل، مزه و بو آن را بررسی کنید.

 

تمرین 6:

این تمرین با تمرکز بر صداها در ارتباط است. در زندگی روزمره ما صداهای مختلفی می شنویم. سعی کنید بر روی یک صدای خاص تمرکز کنید. سپس به صداهای زیاد دیگری مانند صدای پرنده ها تمرکز کنید.

دوباره به صدای دیگری گوش دهید، مانند صدای ترافیک؛ تلاش کنید تا بین صداها بعد از تمرکز بر روی یک صدا برای یک دقیقه آن را دنبال کنید. این تمرین همچنین می تواند با تمرکز بر روی شخص یا چیزی که ایجاد صدا و تغییر جهت دادن بر روی دیگری ایجاد می کند، به صورت بصری انجام شود.

 

تمرین 7:

نقاشی و رنگ کردن از جمله فعالیت های بسیار مفید برای حفظ آرامش مغز و تحریک خلاقیت هستند. همچنین سطح تمرکز را بهبود می بخشد. رنگ کردن، قدرت تمرکز فرد را بهبود می بخشد و این کار ذهن را درگیر یک فعالیت واحد می کند.

کتاب های نقاشی طراحی ویژه بزرگسالان که همزمان نیازمند ظرافت و کامل پُرکردن و انتخاب رنگ مناسب برای هر بخش است، می تواند به بهبود تمرکز و خلاقیت کمک کند و می تواند به عنوان یک سرگرمی مناسب در این ایام قابل استفاده باشد

 

 

نظرات  (۳)


استاد متقی عزیز سلام 

 

می خواستم که بپرسم که امتحانات پایان ترم دوم  کی برگذار میشود ؟؟؟؟

 

با تشکّر

 

 

پاسخ:
سلام اعلام می‌شه
۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۴۶ یه بچه که هرکار می کنه نمئ تونه موفق شه و همش گند می زنه

اگه میشه یه مقدار بیشتر در مورد تمرین 2توضیح بدید ...

پاسخ:
شمارش اعداد در ذهنتون می‌تونه کمک کنه
به ترتیب‌های مختلف
۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۴۵ یه بچه که هرکار می کنه نمئ تونه موفق شه و همش گند می زنه

ممنون از شما که همی شه به فکر ما هستید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">